Monday 12 November 2012

BUMI ISTANBUL..

assalamualaikum ..

and hai to all readers.. berkaitan dengan entry semalam that isfilem baru : ISTANBUL AKU DATANG, as dah search dan mencari-cari fakta dan sejarah Istanbul, banyak juga la yang as dapat..

and one more thing yang as rasa sangat-sangat teruja is, Istanbul cantik sangat. sesuai untuk dijadikan lokasi berbulan madu untuk pasangan yang baru mendirikan rumah tangga..

as harap, satu hari nanti as dapat bawa my sayang ke Istanbul.. :)

hehe..

lokasi, bulan madu, cinta, baru kahwin





Bandar terbesar di Turkey. Dengan jumlah penduduk melebihi 13.5 juta adalah antara Bandar terbesar di dunia yang mempunyai  populasi  penduduk yang melebihi had Bandar..dan Turkey merupakan sebuah negara Islam, dan sesuai untuk kita rakyat Malaysia ke sana.. tak payah fikir-fikir soal nak mencari makan :)



Istanbul terletak diantara Laut Marmara dan Laut Hitam dan melalui sepanjang garis pemisah diantara Eropah dan Asia.. lebih satu pertiga penduduknya tinggal di bahagian Asia..




Hampir 16 abad Istanbul dikenali sebagai Constantinople, yang menjadi ibu negara kepada empat empayar besar dunia iaitu Roman, Byzantine, Latin dan Uthmani.


Istanbul yang terletak di sepanjang laluan sutera diantara Eropah dan Timur menjadi kunjungan ramai saudagar dari timur dan barat telah menyebabkan Istanbul sebuah Bandar yang bersejarah dari segi seni dan seni binanya..




Istanbul telah dinamakan sebagai Pusat Kebudayaan dan Seni Eropah telah menerima 7juta pengunjung pada 2010 telah menjadikannya sebagai 10 tempat paling popular untuk dilawati oleh pelancong dunia..


Wowww… see…

Sejarah sebenarnya bukanlah satu benda yang tak baik atau membosankan..

Hehe.. ok fine.. as minat sejarah..
But see.. macam mana Istanbul boleh jadi sepertisekarang kalau taka da sejarah kan ??
Ermm.. pengaruh cerita ISTANBUL AKU DATANG sangat hebat.  … sampai as boleh search pasal Istanbul Aya Sofia dan tempat2 lain yang cantik di sana..

Waaaaaaaa…

Hope one day, as dapat pergi sana with my sayang J






1 comment:

Umie Nadhirah said...

banyak cerita dorang shooting kat bumi instanbul ni kannn. huhu..

Mysophieparis Network System My fashion. My business